Viisauksia ihmisen Elosta Suoraa ja kriittistä puhetta politiikasta

Liikenne

Anne Bernerin ilmastobluffi

Yrittääkö Berner verottaa autoilijoita nyt "ilmastobluffin" avulla - ratkaisu löytyy kuitenkin metsästä ja kaasusta suurteollisuuden kautta

Helsinki – moderni kaupunki vai ideologiaviidakko?

Kukaan, puoluekannasta riippumatta, ei ole tyytyväinen Helsingin nykyiseen rakentamisen ja liikennesuunnittelun tulokseen.

Niin. Se on tehty politiikalla, ei arkijärjellä.

Vai voiko joku liikennesuunnittelusta vastaava sanoa lapselleen, että mennäänpä kuule katsomaan Länsiväylän ruuhkia, ne ovat isin aikaansaannoksia?

Saako kukaan liikennesuunnittelusta vastaava töitä Suomeen tulevalta Amazonilta kertomalla, että aika paljon minun ansiostani Helsingin katutyöt ovat niin huonosti koordinoituja, että se haittaa ihan kaikkien helsinkiläisten elämää?

Sähköistetään liikenne ja viherretään sähkö

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Syynä tähän lie autoilun ja auton hankinnan kova verotus. Tänä hiilitietoisuuden aikana hiilijalanjälkeä tulisi ajatella elämän eri osa-alueiden kantilta, ja yksi näistä on liikenne. Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista – ideaalitilanteessa ydinvoimaa uusiutuvien tuella – niin sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti.

 

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea?

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea? 45 vai 60 km/h? Jotain siltä väliltä? Päätämme asiasta liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Kerro mielipiteesi.

Tarkemmin asiasta:

Eduskunta on alkanut käsitellä hallituksen esitystä nk kevytautoista. Kyse on uudesta ajoneuvotyypistä, joka on tarkoitettu nuorten, eli 15-17 vuotiaiden käyttöön.

Kevytautot – liikenteen sujuvoittamiselle lisää haasteita ja kannusteita?

Hallitus on tuonut eduskuntaan esityksen kevytautoista. Tavallisia autoja alettaisiin muuntaa 15-17-vuotiaiden menopeleiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Ajatuksena on lisätä nuorten  turvallisuutta tieliikenteessä, kun mopoautojen eli kevyiden nelipyörien tilalle voitaisiin ottaa turvallisemmalla korirakenteella varustettuja vaihtoehtoja. Ehkä ne olisivat myös ajan oloon edullisempia, vaikka kyse olisikin vuosimalliltaan melko uusista autoista. Siinä esityksen hyvät puolet yhdestä lähtökohdasta ja tulokulmasta tarkasteltuna. Mutta vain yhdestä.

Kannattaisiko tietyömaat kieltää Helsingistä?

Helsinki on jälleen kerran ollut täynnä tietyömaita läpi kesän. Pahimmillaan tai parhaimmillaan voi olla käynnissä jopa 800 työmaata ja vuositasolla noin 7.000.

Ei ihme, jos välillä tuntuu, että kaupunki on yksi suuri liikenteen poikkeusjärjestely. Sujuva liikkuminen niin jalankulkijana kuin ajoneuvon kuljettajana vaikeutuu ja hermoja saattaa kiristää viikkotolkulla auki olevat kuopat, varsinkin jos niissä ei näy työmiehiä. Työmaat poistamalla poistuisi myös tämä haitta?

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

Linja-auton kuljettaja ei saa vaarantaa muiden turvallisuutta

Kuvat tieltä suistuneesta linja-autosta pysäyttävät hengen. Yhteinen lomamatka on muuttunut hetkessä turmatragediaksi. Ihmishenkiä vaatinutta Kuopion bussiturmaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä neljänä kuolemantuottamuksena. Asiasta on poliisitutkinta käynnissä ja mahdollinen tuomio kuullaan myöhemmin. Tulee mieleen, että miten näin pääsi käymään ja miten voitaisiin vastaavia tapaturmia jatkossa ehkäistä.

Liikkuminen on perusoikeus: sujuvan liikenteen puolesta.

 

 

Viime viikkoina on noussut uutisiin useammassa jutussa Helsingin liikenteen surullinen tila. Esimerkiksi kiskoremontin halvaannuttama Mannerheimintie (HS 7.9.2018), Jätkäsaaren tukkoisuus (HS 4.9.2018) ja Mechelininkadun hermoja repivä ruuhkasumppu (HS 31.8.2018) sekä oikeutetusti vaade Hämeentien remontin lykkäämisestä (HS 12.9.2018).

Olin eilen puhumassa sujuvan liikenteen puolesta Helsingissä. 

Kaikki liikkuminen kasvaa, ja kaikki liikkumismuodot kasvavat. Liikkuminen on perusoikeus. Kaikkia liikkumismuotoja tulisi kehittää rinnakkain. 

Liikkuminen on perusoikeus: sujuvan liikenteen puolesta.

 

 

Viime viikkoina on noussut uutisiin useammassa jutussa Helsingin liikenteen surullinen tila. Esimerkiksi kiskoremontin halvaannuttama Mannerheimintie (HS 7.9.2018), Jätkäsaaren tukkoisuus (HS 4.9.2018) ja Mechelininkadun hermoja repivä ruuhkasumppu (HS 31.8.2018) sekä oikeutetusti vaade Hämeentien remontin lykkäämisestä (HS 12.9.2018).

Olin eilen puhumassa sujuvan liikenteen puolesta Helsingissä. 

Kaikki liikkuminen kasvaa, ja kaikki liikkumismuodot kasvavat. Liikkuminen on perusoikeus. Kaikkia liikkumismuotoja tulisi kehittää rinnakkain. 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä