Viisauksia ihmisen Elosta Suoraa ja kriittistä puhetta politiikasta

Kaikki blogit puheenaiheesta Olkiluoto 3

Uraaniluotia etsimässä

Kun raskas atomiydin, esimerkiksi uraanin 235-isotooppi hajoaa neutronin törmäyksen seurauksena kahdeksi kevyemmäksi atomiksi (krypton92 ja barium141), hajoamistuotteiden yhteismassa on hitusen pienempi kuin alkuperäisen uraaniatomin. Erotus vapautuu energiana fysiikan kuuluisimman yhtälön E=mc^2 mukaan. Samalla vapautuu neutroneja, jotka muihin U235-atomiytimiin osuessaan hajottavat ne. Jos U235-atomeja on riittävän tiheässä, tuloksena on ketjureaktio, jota käytetään sekä ydinaseissa että ydinvoimaloissa.

Me dinosaurukset

Suomi on jäänyt viimeiseksi läntiseksi teollisuusmaaksi, joka ilman omaa valmistusta luottaa isosti ydinvoimaan tulevassa energiahuollossaan. Aika näyttää, paljonko Suomi joutuu maksamaan ajautumisestaan tähän elinkeinopoliittiseen umpiperään.

Saksalainen ikuisuusprojekti

Kun Berliinistä tuli yhdistyneen Saksan uusi pääkaupunki, aloitettiin välittömästi suunnittelemaan uutta ja mahtavaa lentokenttää BER Berliiniin. Uuden lentokentän piti valmistua viimeistään vuonna 2012, mutta pari kuukautta ennen sen suunniteltua avaamista käyttöönottoa lykättiin.

Kävi ilmi, että hutilointi rakentamisessa oli ollut valtaisaa. Kuusisataa väliseinää ei täyttänyt paloturvallisuusmääräyksiä ja savunpoistolaitteet painoivat niin paljon, että välikatto voisi romahtaa milloin vain. Viestikaapelit oli vedetty korkeajännitysjohtojen viereen jne.

"Iisakin kirkko"

Aikanaan Pietarissa rakennettiin Iisakin kirkkoa vuosikausia. Siitä on tullut vertauskuva erilaisille kauan kestäville rakennusprojekteille. Suomessa Olkiluoto 3:n rakentamista on verrattu Iisakin kirkon rakentamiseen sen valmistumisen  jatkuvasti siirtyessä kauemmaksi tulevaisuuteen.

Suomen näennäinen korkea koulutustaso ei takaa edes yhteenlaskutaitoa

Kaksi projektia, kaksi venynyttä aikataulua ja kaksi ylitettyä budjettia sekä liuta huippuammattilaisia.

Jatkuva sarja virheitä, huonoja valintoja, valheita ja korruptiota ilman mitään seuraamuksia ?

1. Länsimetro

- Alustavissa suunnitelmissa 2000 ja 2001 metron hinta-arvio Matinkylään asti oli noin 400 miljoona euroa. Kun Espoon valtuusto päätti metron rakentamisesta sen hinta-arvio vuodelta 2004 oli 452 miljoonaa.

Olkiluodon talousfiasko

Monet yllättyy, kun kuulee minkä takia minä vastustan ydinvoimaa. Tämä tarina nyky-Suomesta tulee osoittamaan sen päällimmäisen ongelman, jonka minä ydinvoimassa näen. Joku muu toki syyttää tilanteesta Euroopan Unionia ja hyvä näin, itse kuitenkin pidän uusiutuvan energiantuotannon tukemista ilmastokriisin vuoksi pakollisena.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä