*

Viisauksia ihmisen Elosta Suoraa ja kriittistä puhetta politiikasta

Kaikki blogit puheenaiheesta Ajonopeudet

nopeus rajoitus

 

Inhimillinen nopeus

 

Ajoin tässä muutama päivä sovituissa tapaamisissa ja kilometrejä tuli sille päivälle 1004, kamera tolppia reilusti yli 50 kpl.

Ei mikään lyhyt mutta ei niin erikoisen pitkäkään päivä.

 

Aamu 4 ja 7 välillä liikenne lähes olematon samoin klo 18 ja 21 välillä ja kun lähtö ja palaaminen oli Helsingistä noin 150 km pohjoiseen ei liikenne kovin kummoista ollut päivälläkään, tavalliset nopeusrajoitukset olisi riittänyt aivan hyvin ilman minkäänlaisia kamera ansoja.

 

"Kaaharoinneista" sujuvaan ja turvalliseen liikenteeseen

Lähtökohtaisesti: oikeaan tilannenopeuteen. Ajoneuvohan on pystyttävä tarvittaessa pysäyttämään tien kokonaan näkyvällä osalla – siis riittävissä valaistusolosuhteissa päivällä. Pimeällä, etenkin syksyllä, hirvien ja muiden ”pimeäliikkujien” varalta tilanne on jo toinen. Erilaiset liikenneolosuhteet tiestön osalta kesällä vs. talvella, kuivalla vs. märällä/lumisella kelillä, jne.

Liikenteen sujuminen pääkaupunkiseudulla

Muutama päivä sitten julkistettiin poliisin ja Uudenmaan TE-keskuksen suunnitelma asentaa automaattisia kameravalvonta muun muassa kehä I:lle. Perusteena käytetään kehä III:sen onnettomuustilastoja, jotka antavat sellaisen kuvan, että poliisin suorittama nopeuksien valvonta olisi vähentänyt muun muassa peräänajoja ja muita onnettomuuksia. Tosiasiassa kehä III:sella ei ole moneen vuoteen pystynyt ajamaan suunniteltuja nopeuksia, kun se on ollut yhtä työmaata, niin sanotun Jumbon kuin myös lentoaseman liittymän kohdalta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä