Viisauksia ihmisen Elosta Suoraa ja kriittistä puhetta politiikasta

Hallitus holhoaa autoilijoita ja mopoilijoita

Hallitus esittää ajokorttien voimassaoloaikojen muuttamista ja  lisää ajotunteja autokouluihin.

Muun muassa mopon, moottoripyörän sekä B-luokan henkilö- ja pakettiauton ajokortille hallitus esittää viidentoista vuoden voimassaoloaikaa.

Autokouluun ei takaisin laiteta, mutta kortin uusiminen luonnollisesti maksaa. Kuulemma koostuu "toimistokuluista". Uusija maksaa siis paperin pyörittelystä.

Mopokorttiin vaadittaisiin esityksen mukaan kuljettajaopetusta ja käsittelykokeen suorittaminen. Mopokortin hankkimiskulut nousisivat 90 eurosta enimmillään jopa 450 euroon.

Myös henkilöautokortin hinta nousee, sillä autokouluun halutaan neljä ajotuntia lisää. Autokoulut varmasti hierovat käsiään tyytyväisyydestä. Ajokortti on Suomessa usein tarpeellinen, mutta jo nyt merkittävä kustannuserä vähävaraiselle perheelle.

Jo nykyinen autokoulun ns. toinen vaihe on autoilijalle lähinnä turha lisämeno.

Minkä vuoksi autoilijoita ja mopoilijoita sitten rahastetaan näin härskisti? Miksi lisätään byrokratiaa?

EU:n ajokorttidirektiivin määräyksestä.

Missä EU, siellä ongelma.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Markus Lehtipuu

Totta. Aion kirjoittaa oman autoilu/liikennejutun, kunhan ehdin.

Mr. Conspiracy Intl. (nimimerkki)

No, saadanpahan maailmalla naurunaiheita, kun Suomessa on niin vanha ajoneuvokanta, että kuljettajat joutuvat uusimaan ajokorttinsakin pari kertaa ajoneuvon ikään nähden.

Eikö nämä Helsingissä elätettävät virkamiehet voisi vain mennä työpaikkalleen ja aamupäivän lukea lehtiä ja puolelta päiviltä sitten klubille iltaan saakka. Ei tulisi niin paljon vahinkoa.

Jukka-Pekka Vasara

Härskiä rahastusta. Mitähän puolueita autokoulujen omistajat yleensä edustavat..

Lauri Ilovaara

Ajo-opetusta varmasti on varaa kehittää, toivottavasti tämä muutos myös näin tekee.
Hintaa näille korteille kieltämättä alkaa jo kertyä turhan paljon. Onhan tietysti hienoa jos tämä kannustaa ihmisiä autottomaan elämään, mutta useimmille tämä ei vielä taida olla todellinen vaihtoehto.
Mopokortin saanti tulee edellyttämään ajo-opetusta, mikä on hyvä asia. Nuoria kuolee mopoillessa vieläkin turhan paljon.
Eikä se mopo/skootteri/mopoauto nyt varsinaisesti pakollinen ole useimmillekaan nuorille. Joillekin toki mahdollistavat selvästi paremman sosiaalisen elämän muutaman vuoden aiemmin.

Ajokortin uusiminen noin tiheään kuulostaa vähän kyseenalaiselta. Haluaisin tietää kuinka paljon onnettomuuksia / kuolemia tällä uskotaan vähennettävän. Ja paljonko tulee olemaan maksu lääkärintodistuksesta ja uudesta ajokortista?

Aatteenpalo (nimimerkki)

Tämä on uutta politiikkaa, jolla ajetaan alas yksityisautoilun kulttuuria ja ohjataan ihmiset julkisen liikenteen käyttäjiksi. Toisaalta hallitus aloittaa sen väärästä paikasta - ajokortista.

Ben Kaergin

Aivan.Tuon tavoitteen nimessä ja hengessä olisikin huomattavasti tehokkaampaa, sekä etevämpää säätää laki vasemmanpuoleiseen liikenteeseen kaksivaiheisesta siirtymisestä siten,että ensimmäisessä vaiheessaan lainmuutos koskisi ainoastaan raskasta liikennettä.

Siten kunnioitettaisiin myöskin istuvan hallituksen politiikan pistämätöntä logiikkaa -etenkin vihreiden (De Röda)- asiaan kuuluvalla tavalla.

BK

Jaassu (nimimerkki)

Kumma juttu, itse aikoinaan opettelin mopolla ja moottoripyörällä ajamisen ihan itse. Kerrompa kaikille, se ei ollut vaikeaa. Moottoripyörän kanssa vaan piti ottaa ensimmäiset 1000 kilsaa varovaisesti että pyörän käyttäytyminen tuli tutuksi.

Autolla ajettaessa oli isä vieressä valvomassa.

En ymmärrä, onko päättäjillä sellainen kuva että ihmiset ovat aivan avuttomia ja mitään ei voi jättää ihmisten oman aktiivisuuden ja toiminnan varaan.

Ja säästyisihän siinä rahaakin.

Jaassu (nimimerkki)

Ja sitten kun tuli opittua ajamaan, niin opeteltiin virittämään mopoja tehokkaammiksi, ja sen jälkeen tuli kerran opeteltua miten polkuja pitkin pääsee pakoon viritettyä mopoa jahtaavia poliiseja(Hyvin pääsi sillä kertaa).

Noin niinku esimerkkinä siitä miten kiellot aktivoivat nuoria.

Jospa mopojenkin virittely sallittaisiin niin ainakin osalla mopoilevista nuorista olisi mielekästä puuhastelua.

Vieras (nimimerkki)

Suomea kehutaan usein. Kuulemma oppimistulokset kouluissa ovat hyvät. Kuitenkaan me emme osaa ajaa mopoa emmekä autoa.
Mopoilijat anteeksi vaan, voidaan jakaa kolmeen;
- normaalimopottelijat
- tyttömopoilijat
- pärinäpojat
kullakin ryhmällä on omat ongelmansa.
Normaalimopottelijat ajavat liikennesääntöjen mukaan ja osaavat yleensä lukea liikennettä. Moponsa kulkevat vaan niin hiljaa että ohittaminen on kaupunkialueellakin lähes välttämätöntä.
Tyttömopottelijat ovat kokemattomien ryhmä, jotka eivät osaa lukea liikennettä, ja mopon hallintakin on vielä hakusessa.
Pärinäpojat eivät osaa ajaa muutenkuin kaasu pohjassa, ja piittaamattomuutensa aiheuttaa vaarat.

Autonajajien osalla on useampia ryhmiä, mutta listattuna joitakin ongelmia tässä:
- kokemattomat kuskit ja halu ajaa kovaa plus kyvyttömyys lukea liikennettä
- vanhuudenhöperöt kuskit
- sokeat kuskit
- röyhkeät kuskit

nojoo onhan noita. Miksi emme osaa suunnitella liikenneopetusta niin että kaikki halukkaat osaisivat pärjätä ajoneuvoitse liikenteessä?
Nykymuotoinen mopo/autokoulu ei ole toimivin ratkaisu.

Käyttäjän amadeus kuva
John Nikulas

Simon Elo, elävä elo puhuu asiaa.

Ben Kaergin

On lapioitava ahkerasti hiiliä byrokratian pannuun,jotta Titanic kulkisi ja taittaisi matkaa mahdollisimman joutuisasti kohti ylevän päämääränsä voitonmaljaa ´on the rocks´- jäillä..

BK

Vieras (nimimerkki)

Totaalista rahastusta. Opiskelijana piti kakkosvaiheen vuoksi hankkia pieni laina, että sai maksetuksi, muuten olisi mennyt umpeen ja sitten pitäny suorittaa inssi uudestaan jne. jonka seurauksena suuremmat kustannukset.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset